Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag förstår!
Starta BankID-programmet och skriv in din säkerhetskod.

IFO:2021:6

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.

Till IAK Avdelningen för barn och familj söker vi två

Socialsekreterare Familjehemsvård

I Värmdö kommun vill vi sätta familjehemsvården på kartan! Vi tar ansvar för de placerade barnens hälsa och utveckling genom att ge tillräckliga stödinsatser till familjehemmet. Vi vill skapa förutsättning för familjehemmet att vara en viktig del av barnets nätverk där också barnets biologiska familj är en naturlig del.

Att jobba i Värmdö kommun innebär att var en del av ett ständigt förbättringsarbete där du blir en viktig del av helheten. Du tar dig till Värmdö på 30 minuter med direktbuss från Slussen. I vår centralort, Gustavsberg hittar du vårt ljusa och fräscha kommunhus. Väljer du i stället bilen tar samma sträcka 20 min.

Avdelningen Barn och Familj är indelade i fyra olika enheter där Familjevårdsgruppen består av tre socialsekreterare som är organiserade under Enheten för utredning, insats och uppföljning Barn 0-11.

I rollen som socialsekreterare i familjevården kommer du att rekrytera familjehem, placera barn och ungdomar och följa upp barnet och placeringen tillsammans med dina kollegor i gruppen. Du kommer att ha uppdrag både som barnsekreterare och som familjehemssekreterare, där du i vissa ärenden har ansvar för att följa och stötta barnet medan du i andra ärenden följer och stöttar familjehemmet. Vi har alltid barnen i fokus och lägger stor vikt vid att utföra ett professionellt arbete.
Som barnsekreterare för barnet ansvarar du för det placerade barnet och säkerställer att den planerade vården genomförs under barnets placering utanför det egna hemmet. Du kommer att ha mycket kontakt med barnet och dennes biologiska föräldrar.

Vår strävan är att alla placerade barn ska ha kontakt med sin ursprungsfamilj och nätverk och så snart som möjligt kunna flytta hem igen. För att möjliggöra detta arbetar vi enligt Signs of safety. Arbetet innebär mycket samverkan inte bara internt och med våra klienter utan även med samhällets olika instanser såsom skola, sjukvård och polis. Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder du familjehemmet i hur de på bästa sätt ska kunna tillgodose barnets behov.

Vi söker dig som är uppdaterad på aktuell lagstiftning och insatt i relevanta metoder inom området som rör placerade barn och ungdomar. Arbetet innefattar resor över hela landet. Det är ett krav att du har arbetat några år inom socialtjänsten efter att du tagit din Socionomexamen, känner dig trygg i din yrkesroll, vågar tänka nytt och att du vill medverka i pågående utvecklingsarbete. Vi värdesätter din samarbetsförmåga och flexibilitet. Hos oss är det viktigt att sätta laget före jaget och delaktighet och förändring är en del av vardagen. Här möts man av en varierande vardag, stora utmaningar, mycket skratt men också av hög professionalism.

Vidare ser vi att du har ett positivt förhållningssätt och ser möjligheter i stället för hinder. Du är lyhörd och inkännande samt har en stark drivkraft och vilja att lära nytt samt tar egna initiativ. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling.

Meriterande är om du har erfarenhet av barnsamtal, av att utreda familjehem enligt evidensbaserade utredningsmetoder och att arbeta enligt Signs of Saftey samt har handledningsutbildning. Arbetet kräver att du kan hålla god struktur i ditt arbete och att du har en hög stresstålighet. Du kommer genom denna tjänst erbjudas möjlighet att påverka ditt och enhetens arbetssätt. Genom delaktighet och nära ledarskap bygger vi tillsammans rutiner och strukturer med ambitionen att få till ett gott samarbete och samverkan.

Värmdö kommun erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag, personalstöd, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

För denna tjänst är uppvisande av erlagd socionomexamen samt ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning.

Anställningen: (2 st)
Heltid tillsvidare.
Vikariat tom 31/12-21 med möjlighet till förlängning.
Tillträde enl ök eller så snart som möjligt.

Ansökan
Du söker tjänsten via vårt webbaserade rekryteringsverktyg. Klicka på "sök tjänst" nedan och följ sedan instruktionerna. Välkommen med din ansökan senast den 22 juni 2021. Urval sker löpande under ansökningstiden.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Enhetschef Anna-Karin Ejenström 08-570 481 55 eller Enhetschef Johan Arnold 08-570 481 50

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

________________________________________________________________________

Behöver du hjälp när du ska registrera din ansökan? Kontakta vår support på telefon 08-570 482 37. Du når oss också via e-post support.rekrytering@varmdo.se.

När du söker jobb i Värmdö kommun behandlas din ansökan som en inkommen handling och kommunen har därför skyldighet att spara dina uppgifter i två år. Efter två år raderas uppgifterna. Tänk på att personuppgifter kan komma att lämnas ut i samband med utlämnande av ansökningshandlingar enligt offentlighetsprincipen. Vill du veta mer hur vi hanterar personuppgifter enligt GDPR så kan du läsa här:
https://www.varmdo.se/naringslivocharbete/arbetaivarmdokommun/vanligafragor/minauppgifter.4.c174412152bb34972353383.html